Månedens SPOT – Januar

Uden særligt kendskab, men med spirende nysgerrighed overfor den elektroniske genre, fandt fem musikere for to år siden sammen for at spille, hvad med de egne ord kalder ’trashdance’. Et sammenkog af hovedsagligt elektro, dance og trance med krydderier fra rockens og andre musikalske verdener.



Organisk elektronisk
De fem musikere, der tilsammen udgør det relativt nyopstartede band ’85dB’, kommer fra vidt forskellige musikalske baggrunde og traditioner, fra klassisk over jazz til rock. Den kvindelige vokalist og synth Malene havde inden ’85dB’ meget erfaring indenfor den klassisk skole: ”Jeg har spillet klassisk klaver i tolv år, og synger også i klassisk kor. Den elektroniske genre var en helt ny verden for mig, derfor var den helt vildt spændende at prøve kræfter med”, siger hun. De varierende musikalske baggrunde og erfaringer er uden tvivl en af 85dBs største styrker. Malene udbryder: ”Min stemme har haft en anden træning, end hvis jeg kun havde sunget rytmisk, og det tilføjer noget til musikken”. Mads tilføjer: ”Også fordi den skiller sig ud fra den vokal, man normalt hører i dance musik”

I første omgang var det på Egil’s initiativ, at 85db spillede sammen. Dette initiativ udsprang af lysten til at spille elektronisk dance præget af musik på ’rigtige’ instrumenter. Genren skulle udfordres, for folk trænger til at få en anderledes oplevelse af elektronisk musik. Derfor samlede Egil gruppen, der efter få startvanskeligheder har fungeret i nuværende konstellation i snart to år. På nær bassisten Sven læser alle bandmedlemmerne musikvidenskab på Århus Universitet.

Selvom det musikalske udtryk naturligt har ændret sig undervejs, har der gennem projektet været nogenlunde konsensus omkring ’den røde tråd’, der skal være i musikken. På bandets My Space og bandbase profil, kan man læse, at der fra starten har været et ønske om at give publikum en ’stor lydoplevelse’ ved at omsætte dance genrens lydbillede til instrumenter og vokal – ”Selvom vi grundlæggende er enige om det ’musikalske projekt’, har vores musik stadig mange forskellige retninger. De tre numre vi [har færdigindspillet] i øjeblikket, som vi arbejder på at indspille, er meget forskellige i form/udtryk”, forklarer Rune. ”Det afgørende er, at det er fedt at lytte til – vi spiller trance og dance, men introducerer også elementer fra andre genrer”, siger Egil.

Fra skærm til instrument
Egil, der i første omgang var idemand til bandet, står også for den primære komponering og tekstskrivning. Som oftest færdigkomponerer Egil et stykke musik på computeren, som han derefter tager med i øvelokalet. Der er naturligvis en række benspænd i overgangen fra skærm til instrument. Hvor den elektroniske genre normalt har frie rammer, ligger der en række begrænsninger, når musikken skal omsættes til instrumenter. Egil forklarer: ”Fx beatdelen, almindeligvis bruger man mange forskellige slags hihat og lilletromme, for at få en lækker og fyldig lyd. Den mulighed har jeg ikke. Det skal være muligt at spille live!” Selvom det lægger nogle begrænsninger, er det samtidig den udfordring, der er interessant.

De fem bandmedlemmer så helst, at de kunne klare sig uden et backtrack i de fleste sange, men indimellem kan det være svært at få lyden fyldig nok. Egil forklarer: ”Et backtrack kan indimellem tilføje nogle gode ting, men det må sgu aldrig være det, der tager over. Vi er utrolig glade for selv at spille musik”. Mads udbryder, ”Det handler også om, at publikum skal kunne gennemskue, hvem der egentlig laver hvad. Lytteoplevelsen bliver langt større, når du kan se og gennemskue musikken”. Det er primært Egil der komponerer musikken og skriver teksterne. Der sker en vigtig påvirkning i transformation fra computer til instrument. I denne proces bliver det til musik, og hver af musikerne tilføjer et personligt præg. Måske er det de forskellige musikalske baggrunde eller den brede kompetence, der slutteligt giver det professionelle lydbillede en alsidighed, som gør det svært umiddelbart at generedefinere 85dB.

En kogende natklub, en sen nattetime
Gennem interviewet bliver lysten og glæden ved at spille live stadig tydeligere. De fem musikere lægger på ingen måde skjul på, at musikken er skrevet med henblik på, at sparke gang i en vild fest på en tætpakket natklub en sen nattetime. ”Vi tænker meget over, hvordan vi kombinerer og sammensætter vores sæt, så intensiteten bliver rigtig og høj hele vejen igennem”, siger Egil. Mads udbryder: ”Det er en søgen efter det ideelle sæt, hvilket naturligvis ikke findes. Det skal være lytteoplevelsen der forstærkes af en visuel sammenhæng mellem, det man ser og hører. Vi arbejder for tiden meget med det. Vi vil gerne udvide det visuelle klubudtryk, for vores musik henvender sig til en nattestemning, hvor det visuelle er afgørende”.

Ligesom det for de fleste af bandmedlemmerne var en ny oplevelse at beskæftige sig med elektronisk musik, er genren også ny for mange af 85dB publikummer. Egil forklarer: ”Det er lidt ligesom om, at vi åbner døren til en helt ny verden for mange af vores publikummer, og det er fedt”. 85dB har optrådt vidt forskellige steder, og dermed også for en bred gruppe af mennesker. Der er uden tvivl vidt forskelligt klientel på Fairbar, Studenterhuset osv. På trods af det, virker det som om, de generelt er blevet taget godt imod. Malene erindrer, ”Det er lidt sjovt at lægge mærke til, hvordan folk tager imod det. Først står de og kigger lidt, men lige så stille kommer der mere og mere af kroppen med, og til sidst danser de!” 85dB skal opleves på en scene, hvor lyden og lyset er i orden, og der vist ingen tvivl om, at de fem bandmedlemmer vil gøre, hvad de kan for at give dig en oplevelse. ”Vi giver folk en god og anderledes musikalske oplevelse, men det skal også være en fest, hvor folk skal danse og have det sjovt”, fastslår Mads.

Den 15. februar 2008 vedtog EU et direktiv, der fastlagde en grænse på 85 decibel. Alt derover er skadeligt for hørelsen. Den musik 85dB producerer indbyder ikke umiddelbart til at blive afspillet lavt. ”Man skal kunne mærke bassen i maven, i det hele taget musikken i hele kroppen”, forklarer Rune. “Derfor skal navnet også forstås som en ironisk kommentar til dette direktiv. Endvidere er navnet let genkendeligt. Hvis 85dB bliver nævnt i andre sammenhænge forbinder folk det måske med os, det ville være fedt”, siger Egil.

Et interessant indspark i et sprudlende vækstlag
Den danske elektroniske scene har de seneste fem år gennemgået en sprudlende udvikling. Bl.a. har front ikoner som Trentemøller udbredt kendskabet til den elektroniske genre. Det spirer og bobler overalt, hvor man end kigger hen, dukker der elektronisk musik op med vidt forskellige retninger og udtryk. Den elektroniske genre rummer mange muligheder, det er da også gået op for flere danske rockorkestre, der bruger de elektroniske elementer i rocken. Der er en afgørende forskel på bands som Spleen United og Dúné. Egil forklarer: ”Der er mange bands, der eksperimenterer med den elektronisk genre, men det er oftest med udgangspunkt i rock eller pop. Vi udspringer fra dance, og bruger elementer fra eksempelvis rocken”. Selvom den elektroniske genre er i vækst, ser 85dB udpræget lyst på fremtiden, bl.a. pga. stor og betydelig erfaring fra tidligere musikalske projekter. ”Vi har en forståelse for, hvorledes musikmiljøet hænger sammen, og hvordan man bedst håndterer promovering, booking osv.”, siger Egil. Den positive tro på fremtiden og eget musikalske projekt er tydelig, og 85dB er et interessant indslag i sprudlende vækstlag. Afslutningsvis tilføjer Mads, ”Vi er langt fremme, ja vi er måske lidt selvglade, men vi tror på, vi virkelig har noget at have det i!”

Hermed en opfordring til at se og høre 85dB live!